Hundkurser

Narkotikasök

Prova på helg

Lär din hund att söka efter narkotika. Prova på helgen är en introduktion till att arbeta som privat narkotikahundekipage, där du får teoretiska kunskaper om narkotika, juridik och att arbeta med narkotikahund.

Du får även en grundkurs i specialsök, där du lär din hund att söka efter cannabis och får prova på att söka inomhus och utomhus.

1 kurshelg (lördag och söndag), på Spelvägen 1 i Vittsjö, med start den 3/8 kl 9. (Vi kommer även att hålla den här kursen 7/9 och 5/10, anmälan läggs upp här när den blir tillgänglig).
5 timmar per dag, med fika- och lunchpaus.
Pris: 2000 kr.

Andreas RimhedenNarkotikasök

Narkotikasök

Yrkesutbildning

För dig som vill satsa på att arbeta med narkotikahund för att hjälpa exempelvis skolor, fritidsgårdar och behandlingshem med att förebygga drogmissbruk.

Din hund kommer att lära sig att söka efter alla de vanligaste narkotiska preparaten och du kommer att få djupgående kunskap i hur du tränar och arbetar med en narkotikahund.

10 helgträffar, en per månad med start 14/9 2024.
5 timmar per tillfälle.
Pris: 37 000 kr varav 3000 kr i anmälningsavgift som ska
betalas inom 14 dagar. Möjlighet finns till delbetalning via Klarna.

Anmäl dig nu! Obs! Anmälan är bindande!

Yrkesinriktat specialsök – skadedjur

En yrkesutbildning på 6 månader med inriktning på att söka vägglöss. Som utbildat ekipage kommer du att få uppdrag samordnade av DK9 åt skadejursbekämpningsföretag och försäkringsbolag.

Detta är den första utbildningen i Sverige som använder moderna pseudodoftämnen istället för levande vägglöss, vilket innebär att hanteringen av doftämnen blir avsevärt enklare och mer praktisk.

Du får kunskap om vägglusens biologi, hundens etologi, företagande samt avancerad praktisk träning på specialsök med inriktning på skadedjur. Certifieringsprov för Svenska Sökhundsförbundet ingår i kursavgiften.

Obs! Anmälan är bindande!

6 helgträffar, en per månad med start 26/10 2024.
5 timmar per tillfälle.
Pris: 25 000 kr varav 3000 kr i anmälningsavgift som ska betalas inom 14 dagar. Möjlighet finns till delbetalning via Klarna.

Specialsök

Hoopers grundkurs

Sporten hoopers är en variant av agility som passar de flesta hundar. Här springer hunden genom bågar, förbi staket, genom korta och breda tunnlar och runt tunnor. Det förekommer inga hopp och hunden behöver aldrig klättra. Fjärrdirigering av hunden betonas, vilket innebär att sporten funkar även för dig som inte tycker om att springa tillsammans med din hund.

4 kurstillfällen, Hundrastgården, Vittsjö kl 18-19.30.
Kursstart: 6/8
Pris: 1200 kr

Hoopers
Dog parkour

Dog Parkour

Det här är en aktivitet som är supernyttig för din hund! Det stärker hundens kroppskontroll och självkänsla. Det ger dig och din hund något kul att göra på era promenader, vilket stärker ert förhållande och förbättrar hundens fokus.

Aktiviteten består av olika balansövningar, såsom att stå med två tassar på något, gå balansgång på något, gå under något osv. Genom att filma dig och din hund när ni gör de här övningarna så kan ni även ta olika titlar som ger er diplom att hänga på väggen och skryta med.

4 kurstillfällen, Djupadalsparken, Hässleholm kl 18-19.30.
Kursstart: 8/8
Pris: 1200 kr

Gå fint i koppel

Hundar som drar i kopplet är en källa till frustration för många hundägare. Jag har varit en av dem. Efter 5 års flitigt letande och provande av olika tekniker har jag hittat övningar som faktiskt ger resultat.

Här går vi igenom dessa övningar för både dig och din hund, som syftar till att få avslappnade och behagliga promenader för er båda.

3 kurstillfällen i Hembygdsparken i Hässleholm, kl 18-19.30.
Kursstart: 7/8
Pris: 900 kr

Gå fint i koppel
Barmarksdrag

Prova på barmarksdrag med sparkcykel.

Du får lära dig vilken utrustning som behövs, förberedande fysträning för hunden, hur du tränar in riktningssignaler för att styra hunden, hur du får hunden att förstå sin uppgift, vilka problem som kan uppstå och hur du förebygger och undviker dem med mera.

Vi har all utrustning som behövs för din hund och dig, inklusive sparkcyklar och selar, som du lånar och använder under kursen. Vi är även återförsäljare av Non Stops draghundsutrustning, vilket innebär att du kan prova ut och köpa din utrustning för barmarksdrag och canicross – selar, bälten och koppel – på plats till 15% rabatt jämfört med i butik.

4 kurstillfällen i skogsområdet nära Hovdala slott, kl 18-19.30.
Kursstart 23/9
Pris: 1200 kr.

Frivillig hantering

Kloklippning, pälstrimning eller veterinärbesök kan vara stressfyllda och ibland rentav traumatiska upplevelser för många hundar. Genom att träna hunden på rätt sätt kan den här stressen reduceras till ett minimum, men träningen behöver ske i god tid innan det är dags för ett besök hos veterinär eller hundtrim.

Här arbetar vi med att på ett positivt sätt förbereda hunden på alla otäcka situationer där du eller någon främling behöver hantera den. Vi tränar allt ifrån att bära munkorg till att klippa klorna till att låta någon lyssna med stetoskop på din hund.

3 kurstillfällen på Spelvägen 1 i Vittsjö, kl 15-16.30
Kursstart 6/8
Pris 900 kr

Frivillig hantering

Information till kursdeltagare

Här på DK9 Hundskola använder vi belöningsbaserad hundträning. Ni kommer inte uppleva ryck och drag eller straff. Vi vill att både du och din hund ska må bra på våra kurser och tar stor hänsyn till hundens mående.

Vi tillåter inte stryphalsband här på DK9 Hundskola. Men kontakta oss gärna för alternativ så hjälper vi dig prova ut vad som kan vara bra ersättning.

Du kan kostnadsfritt avboka din plats upp till 14 dagar efter att du har fått bekräftelse via mail om din plats.

Mer om avbokningar